نحوه شستشو و ضد عفونی آندوسکوپ

روشهای ضدعفونی کردن دستگاه های آندوسکوپی

اگر چه آندوسکوپی روش تشخیصی بسیار مفید و موثری است که عوارض و عواقب قابل توجهی ندارد، اما عفونت از مهمترین عوارض آنها محسوب می شود که می تواند از بیمار به بیمار توسط دستگاه اندوسکوپی و ضمائم آن مثلاً ابزار بیوپسی و امثال آن صورت پذیرد.

آندوسکوپ نرم
آندوسکوپ نرم

با توجه به اینکه عفونت هایی مانند سل و هپاتیت B, C و حتی HIV در بین مراجعه کنندگان برای آندوسکوپی می تواند وجود داشته باشد، نگرانی از احتمال انتقال این نوع بیماریهای عفونی از طریق دستگاههای آندوسکوپی وجود دارد.

به طور کلی، ضدعفونی یا استریلیزاسیون آندوسکوپ با استریل کننده های شیمیایی مایع بعد از تست نشت شامل ۵ مرحله می باشد.

۱- تمیز کردن(Cleaning):

 در این مرحله سطوح داخلی و خارجی دستگاه باید به صورت مکانیکی تمیز شوند که شامل برس کشی لوله های داخلی و شستشوی آن با آب و دترجنت یا پاک کننده های آنزیم دار می باشد. (شوینده های آنزماتیک شرکت آرکا بهپویان شامل آنیوزایم دی دی وان، پلارازیم اکسترا، پرفورم)

۲- ضدعفونی(Disinfection):

 آندوسکوپ باید در یک ماده ضدعفونی کننده در سطوح بالا ( مانند دسکوتن یا استرانیوس) قرار داده شود به گونه ای که کاملا در آن فرو رود و همچنین هوای اضافی باید حذف شده و از تماس کامل مواد باکتری کش با مجاری داخلی و تمام ابزار حیاتی مانند لوله های ساکشن و بیوپسی و همچنین لوله های آب و هوا اطمینان حاصل شود. سطح ضدعفونی بستگی به درجه حرارت، طول مدت تماس، نوع و غلظت محلول ضدعفونی کننده دارد و می تواند بین ضدعفونی کامل، متوسط و یا خفیف متغیر باشد.

۳- شستشو:

 تمام آندوسکوپ و همه لوله های آن باید با آب استریل یا آب فیلتر شده که معمولا برای شوینده های اتوماتیک استفاده می شود یا آب لوله کشی شهری شسته شود.

۴- خشک کردن :

لوله های جاگذاری و مجاری داخلی باید با الکل شسته شود و با هوای با فشار بعد از ضدعفونی و قبل از نگهداری خشک شود.

۵- نگهداری:

 آندوسکوپ باید به گونه ای نگهداری شود که از آلودگی جلوگیری شده و فرآیند خشک شدن آن بهتر شود (برای مثال عمودی آویزان شود)

لازم به ذکر می باشد دستگاه آندوسکوپ شور EW-7 بطور اتوماتیک تمامی مراحل شستشوی آندوسکوپ و ضدعفونی آن را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *