کاغذ وی پک چیست؟

کاغذ وی پک

چند سالی می شود که در ایران استفاده از کاغذ بسته بندی مدیکال پیپر (Medical paper) جهت بسته بندی ابزار پزشکی و دندانپزشکی در فرایند استریل و اتوکلاو کردن رایج شده است. اما جالب است بدانید که یکی از اولین و شناخته شده ترین برندهای رول های استریل که به بازار ایران راه یافت برند وی پک (Wepack) بود. این برند در بین متخصیص ایرانی چنان معروفیتی پیدا کرد که از اسم آن بعنوان ماهیت کالا استفاده کردند همانند اتفاقی که برای برندهایی چون کلینکس، ژیلت، وایتکس، ریکا و… افتاد.

کاغذ وی پک
کاغذ وی پک

وی پک یا رول استریل اتوکلاو؟

در حقیقت وقتی از کاغذ وی پک یا رول وی پک صحبت می کنیم منظورمان دسته ای از کاغذهای مدیکال می باشد که بصورت رول یک طرف کاغذ و یک طرف فیلم می باشد و شاید بهترین جایگزین و لغت برای آن رول استریل اتوکلاو باشد. استفاده از این محصولات به دلیل منسوخ شدن استفاده از پارچه در اتاق CSR و مشکلات ناشی از آن رایج و متداول گردید. همچنین مزیت مشاهده داخل پک استرل از سمت فیلم شفاف کاغذهای وی پک دلیل دیگری در محبوبیت استفاده از آن توسط کارکنان و متخصیص پزشکی بود.

رول استریل وی پک
رول استریل وی پک

محاسن استفاده از رول استریل اتوکلاو

از مزیت های دیگر رول های استریل اتوکلاو ماندگاری طولانی مدت استریلیتی پک ها می باشد که بسته به شرایط انبار و نگهداری آنها می توانند تا 9 ماه استریل باقی بمانند که در مقایسه با پارچه که حداکثر مدت نگهداری آنها دو هفته می باشد ویژگی متمایز کننده ای محسوب می شود. همچنین کاغذهای مدیکال بر خلاف پارچه هنگام استفاده روی ابزار پرز ایجاد نکرده و باعث اثر سو بر بیمار نمی گردند.

نگهداری پک استریل
نگهداری پک استریل

انتخاب بهترین رول استریل اتوکلاو

شاید برایتان سوال باشد که بایستی به چه مواردی در انتخاب و خرید رول استریل اتوکلاو دقت کنید. پس موارد زیر را همیشه به عنوان اولویت های مهم در این زمینه در نظر بگیرید.

  1. جنس رول ها مناسب با اتوکلاو باشد. برای اتوکلاو بخار یا اتیلن اکساید رول با جنس کاغذ سلولزی مناسب می باشد و برای اتوکلاو پلاسما بایستی رول با جنس کاغذ تایوک خریداری کنید. معمولا قیمت رول پلاسما گرانتر از رول بخار و اتیلن اکساید می باشد.
    رول استریل پلاسما
    رول استریل پلاسما

    رول استریل
    رول بخار
  2. دقت کنید که در هر دو طرف حاشیه رول اندیکاتور یا نشانگر کلاس یک وجود داشته باشد. متاسفانه بنا به شرایط اقتصادی کشور و نیاز به صرفه جویی در مخارج بیمارستان (حتی اتاق عمل و بخش استریل!) بتازگی شاهد واردات و تولید رول های استریل بدون اندیکاتور و بی کیفیت با قیمت ارزانتر در بازار ایران هستیم که با استانداردهای ملی و بین المللی مطابق نیستند. رول استریل اتوکلاو پلاسما
  3. بررسی کنید که محصولات در سایت آی مد لیست شده باشند.(http://imed.ir)
  4. بررسی کنید که هنگام بازکردن دوخت و جدا کردن کاغذ از فیلم هیچ پرزی ایجاد نشود.کاغذ استریل اتوکلاو
  5. با شرکت ها و کمپانی های معتبر و شناخته شده مشورت نموده و محصول خود را خریداری نمایید.

در نهایت جهت آشنایی بیشتر با انواع کاغذهای مدیکال (رول استریل، کاغذ کرپ و پارچه نانوون) ویدیو آموزشی زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

3 thoughts on “کاغذ وی پک چیست؟

Comments are closed.