بررسی یکپارچگی دستکش جراحی و عوامل مرتبط با نقص عملکرد آن

بررسی یکپارچگی دستکش جراحی

اتاق های عمل بحرانی ترین قسمت در بیمارستان هستند و کارکنان آن مستقیما در معرض خون، مایعات بدن و ترشحات بیمار قرار دارند. دستکش به عنوان یک مانع جهت جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم ها از پرسنل به بیماران و از بیماران به اعضای تیم جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به اندازه­ ی اسکراب دست جراحی اهمیت دارد

بررسی یکپارچگی دستکش جراحی و عوامل مرتبط با نقص عملکرد آن

اتاق های عمل بحرانی ترین قسمت در بیمارستان هستند و کارکنان آن مستقیما در معرض خون، مایعات بدن و ترشحات بیمار قرار دارند. دستکش به عنوان یک مانع جهت جلوگیری از انتقال میکروارگانیسم ها از پرسنل به بیماران و از بیماران به اعضای تیم جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به اندازه­ ی اسکراب دست جراحی اهمیت دارد. مطالعات نشان داده اند بسته به نوع عمل جراحی میزان پرفوراسیون(پارگی) دستکش تا 50% می تواند رخ دهد. این اتفاق تیم جراحی را در معرض بیماری های مختلفی از قبیل HIV،  هپاتیت C و هپاتیتB قرار می دهد. همچنین پرفوراسیون دستکش احتمال ایجاد عفونت زخم جراحی را افزایش می دهد. در مطالعه ای که در سال 2017 در بین ماه های ژانویه الی مارس انجام شد و نتیجه آن در سال 2018منتشر گردید، دستکش های 3 بخش جراحی مختلف جمع آوری و با استفاده از آزمایش نشت آب(waterleak) از نظر وجود پرفوراسیون مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه در مجموع 284 دستکش جمع آوری شد. در بین آن­ها 47 مورد (16.5%) دچار پرفوراسیون شده بودند که تمامی آن­ها از چشم اعضای تیم جراحی دور مانده بود. بیشترین نرخ پرفوراسیون دستکش ها (61.7%) پس از جراحی های اورولوژی رخ داده بود. 77% دستکش های پرفوره شده از جراحی هایی که بیش از 90 دقیقه طول کشیدند، جمع آوری شده بود.

این مطالعه به بررسی مسئله مهمی را که معمولا توسط تیم جراحی نادیده گرفته می شود، می پردازد و همچنین بر پوشیدن دو دستکش(double-gloving) و تعویض دستکش در جراحی هایی که بیش از  90 دقیقه طول میکشد، تاکید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *